onsdag 2 februari 2011

A win-win-situation eller kanske win-win-win eller rent av win-win-win-win?

Vi skulle behöva använda mer av de tillgängliga, naturliga fibrerna som liksom växer av sig själva, som en spinn-off-effekt till köttnäringen (ursäkta vitsen!)

Ull slängs bort eller används som kompost medan vi importerar bomull och tillverkar besynnerliga fibrer som baseras på olja...

Alltså behöver vi putsa på ullens rykte.
Och jag behöver öva på att spinna.

Så om jag spinner mjukt och fint garn och stickar sjalar och ger bort så uppnås i alla fall en sak; jag får öva mer på att spinna! Om mottagaren finner att det är behagligt att ha ullsjal så kanske vi uppnått två saker till; en hals mindre som fryser och kanske att ullens rykte förbättras något?

Från WoW kommer nu grön, röd och blå ull: I de här fallet är den ursprungliga ägaren till ullen Blue Faced Leicester:Ullduttarna som heter "topsband" har vackra färgnamn, Grass, Royal Blue och Scarlett.
Först spann jag den gröna ullen:Sedan den blå: Därpå stickade jag det gröna garnet medan jag tänkte på min svägerska!